Як отримати допомогу при народженні дитини після закінчення однорічного терміну, якщо дитина народилася на непідконтрольній території
Для багатьох молодих батьків істотною підтримкою є допомога при народженні дитини, яка призначається йвиплачується органами соціального захисту населення. Звертатися за призначенням цієї допомоги може один з батьків або опікун. Важливо зробити це протягом 12 місяців із дня народження дитини (відповідне правило встановленоЗаконом України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми»). Інакше, право на отримання допомоги буде вважатися втраченим.
Незважаючи на начебто тривалийтермін, багато батьків не встигають своєчасно звернутися за призначенням допомоги. Ця проблема особливо актуальна для сімей, які проживають на непідконтрольній Уряду України території, адже для того, щоб звернутися до органу соціального захисту населення, батькам малюка потрібно вирушити уважку і тривалу подорож на підконтрольнутериторію. Водночас з оформленням допомоги таким батькампотрібно отримати дозвіл для перетину лінії зіткнення, встановити факт народження дитини в суді й оформити свідоцтво про народження українського зразка.
Частовиникають ситуації, коли батьки малюка не можуть приїхати на підконтрольнуУряду України територію з об'єктивних причин, наприклад, через проблеми зі здоров'ям матері або новонародженої дитини, неможливостіодинокої матері виїхати на підконтрольну територію з немовлям самостійно, наявності інших особистих обставин.
Деякі з батьків, які не встигли вчасно звернутися за допомогою, наважуютьсявідстоювати права своєї дитини в суді. Раніше в багатьох випадках суди відмовляли у подовженні терміну та/ або виплати «дитячих грошей». Однак, 2 жовтня 2018 року Верховний Суд прийняв рішення, яким підтримав рішення судів попередніх інстанцій про визнання незаконною відмову у виплаті допомоги при народженні дитини та зобов'язав Управління праці та соціального захисту населення(УПСЗН) виплатити належну допомогу матері, яка звернулася за допомогою після закінчення дванадцятимісячного терміну. Суди по цій справі мотивували свої рішення тим, що встановлений законодавством термін був пропущений через сукупність поважних причин, а саме: народження дитини на непідконтрольній Уряду Українитериторії, неможливості швидкого встановлення факту народження дитини на підконтрольній території, наступної вагітності позивачки, необхідності отримувати довідку внутрішньо переміщеної особи(ВПО).
Чи означає це, що тепер усі подібні справи будуть розглядатися з подібним результатом, а дванадцятимісячний термін більше не є перешкодою? Ні, адже таке рішення не було винесено за зразковою справою, яка передбачала б однакові рішення усхожих випадках. Судді будуть як і раніше розглядати кожну справу окремо, виходячи з конкретних обставин і своєї власної оцінки.
Що потрібно знати в разі звернення до суду?
По-перше, на рішення Верховного Суду від 2 жовтня 2018 р. можна посилатися у власній позовній заяві. Прецедент дозволяє припустити, які саме аргументи є визначальними для суду в подібній справі.
По-друге, необхідно доводити неможливість звернутися за виплатами протягом встановленого терміну через поважні причини. Такими причинами можуть бути:
• стан здоров'я матері/дитини, що не дозволяє здійснювати тривалі переїзди (особливо, якщо це одинока мати);
• необхідність догляду за іншим членом сім'ї матір’ю/батьком(ами);
• відсутність коштів на здійснення своєчасної поїздки;
• неможливість своєчасно отримати довідки ВПО тощо.
Для кожної ситуації причини та їх комбінації будуть різними.
Ціобставини необхідно підтверджувати документально. Звичайно, документи для підтвердження більшості із зазначених причин можна буде отримати лише на непідконтрольній Уряду України території (наприклад, довідки/документи про стан здоров'я матері/дитини з медичних установ, розташованих на непідконтрольній Уряду України території). Але суди тим і відрізняються від інших державних органів, що можуть приймати будь-які документальні свідчення за наявності правильної тадостатньої аргументації. Відсутність коштів на здійснення поїздки допоможе довести, наприклад, довідка заявника про доходи з фіскальної служби, адже якщо заявник не працевлаштований на підконтрольній Уряду України території тане отримує жодних соціальних виплат, його офіційний дохід буде дорівнювати нулю.
Таким чином, занаявності доказів щодо поважності причин пропуску встановленого Законом терміну, у батьків, які своєчасно незвернулися до органів УПСЗН, все ж таки є шанси отримати належні дитині виплати.
Бажаючі ознайомитися з повним текстом рішення Верховного Судувід 2 жовтня 2018 року можуть перейти за наступним посиланням.
Консультацію та правову допомогу з питань, пов’язаних з реалізацією прав внутрішньо переміщених осіб та людей, які постраждали внаслідок конфлікту, можна отримати в центрах правової допомоги Норвезької ради у справах біженців, які працюють у пон.-п’ятн. з 09:00 до 17:00 і знаходяться за адресами:
смтСтаниця Луганська, вул. Центральна, 30;
м. Краматорськ, вул. Катеринича, 13;
м. Сєвєродонецьк, вул. Федоренка, 10
або за телефоном «гарячої» лінії: 0 800 302 007 (безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів).
Інформування, консультування і правова допомога на Facebook: https://www.facebook.com/ua.nrc.no/
Усі послуги Норвезької ради у справах біженців надаються безкоштовно.
Стаття підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальність несе виключно Норвезька рада у справах біженців, та вона жодною мірою не відображає офіційну точку зору Європейського Союзу.
|