«ЛЕГАЛЬНА ЗАЙНЯТІСТЬ - СПІЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ»
Нелегальна зайнятість користується на сьогоднішній день величезним попитом завдяки безпосередньо самим працівникам. Оскільки дуже часто в умовах дефіциту вільних для працевлаштування вакансій, громадяни від «безвиході» погоджуються на будь-які умови праці, запропоновані роботодавцем. Але від цього можуть страждати обидві сторони трудових відносин.
Роботодавець не застрахований від несумлінних працівників. І тому відсутність належно оформлених трудових відносин з найманими працівниками може призвести до позбавлення права вимагати у працівника виконання роботи належним чином або дотримання працівником правил внутрішнього трудового розпорядку та режиму роботи. За таких умов роботодавець не в змозі буде притягнути найманого працівника як до матеріальної відповідальності, так і застосувати до нього дисциплінарне стягнення.
Юридичні та фізичні особи - підприємці, котрі використовують найману працю, несуть відповідальність за порушення законодавства про працю у вигляді штрафу якщо:
здійснили фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);
оформили працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві;
виплачують заробітну плату (винагороду) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків.
Дані порушення караються штрафною санкцією у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за кожного працівника щодо якого скоєно порушення - 111 690 гривень.
Якщо роботодавець порушив встановлені строки виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю більше, аніж на один місяць, або ж виплатив їх не в повному обсязі - накладається штрафна санкція у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, а саме 11 169 гривень.
Недотримання роботодавцем мінімальних державних гарантій в оплаті праці карається штрафом у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за кожного працівника щодо якого скоєно правопорушення - 37 230 гривень.
Через недотримання роботодавцем встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», штрафна санкція складе суму рівнозначну десятикратному розміру мінімальної заробітної плати - 37 230 гривень.
Порушення роботодавцем інших вимог трудового законодавства тягне фінансову відповідальність у розмірі однієї мінімальної заробітної плати, тобто, 3 723 гривні.
Через недопущення головних державних інспекторів до здійснення заходів державного нагляду (контролю) з питань додержання законодавства про працю на роботодавця накладається штрафна санкція у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати - 11 169 гривень.
- разі вчинення роботодавцями перешкоджання при проведенні заходів державного нагляду (контролю) щодо виявлення порушень законодавства про працю, штрафна санкція нараховуватиметься у стократному розмірі мінімальної заробітної плати - 372 300 гривень.
Тобто, «нелегалізована» зайнятість має для роботодавців безліч негативних наслідків.
В свою чергу нелегальна зайнятість, виплата заробітної плати «в конвертах» призводить до наступних негативних наслідків для найманих працівників:
- відсутності захисту від незаконного звільнення;
- не отримання гарантованої заробітної плати два рази на місяць;
- втрати можливості користування державними гарантіями відповідно до чинного законодавства, такими як: державна допомога сім’ям з дітьми, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям, субсидії тощо;
- втрати на право не залучатися до наднормових робіт без згоди працівника;
- втрати трудового стажу при розрахунку розміру пенсії;
- відсутності внесків до фондів соціального страхування, що унеможливлює соціальний захист працівників, такі особи втрачають право на отримання гарантованої державою відпустки.
Через відсутність підтверджуючих документів в разі трудового спору з роботодавцем неоформлені належним чином працівники не в змозі підтвердити свої права в судовому порядку та звертаються до органів виконавчої влади з проханням допомогти у ситуації, пов’язаній із затримкою виплати заробітної плати, незаконним звільненням, не виплати допомоги у разі нещасного випадку на роботі та професійного захворювання.
Крім того, негативний вплив тіньової зайнятості стосується й суспільної небезпеки, адже всі люди є споживачам послуг у сфері торгівлі, транспорту, будівництва, тож необхідна їх висока якість. Також тіньова зайнятість певним чином сприяє поширенню професійних захворюваннях, зростанню ризиків виникнення нещасних випадків на виробництві, адже офіційно неоформлений працівник не проходить обов’язкового медичного обстеження, з ним не проводяться інструктажі, навчання з техніки безпеки, охорони праці тощо.
У відповідності до статті 24 Кодексу законів про пацю України, що при укладанні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я та інші документи .
Укладення трудового договору оформляється наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу про зарахування працівника на роботу.
Статтею 22 Кодексу законів про пацю України, забороняється необґрунтована відмова у прийнятті на роботу. Керівник повинен в письмовій формі обґрунтувати відмову.
Тому, погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що вони самостійно сприяють собі у очікуванні ризиків, пов’язаних із захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.
Зважаючи на це, Олександрівський районний центр зайнятості нагадує всім керівникам підприємств, організацій, установ Олександрівського району і фізичним особам-підприємцям про необхідність подання до центру зайнятості інформації про попит на робочу силу (вакансії – звіт за формою №3-ПН «Звіт про наявність вакансій») відповідно до вимог п.4 ч.3 ст.50 Закону України «Про зайнятість населення». Але з метою ефективності спільними зусиллями якнайшвидше підібрати кваліфікованих працівників, звертаємось до керівників підприємств, організацій, установ з проханням подавати дану інформацію безпосередньо в день відкриття вакансії. Подання до центру зайнятості інформації про попит на робочу силу поповнить базу даних про вакансії та забезпечить можливість для більшої кількості громадян офіційно працевлаштуватись.
Повідомляємо також, що в Олександрівському районному центрі зайнятості, завдяки Єдиній інформаційно-аналітичній системі Державної служби зайнятості, працює єдина база вакансій по всій Україні. Тому, у разі бажання та необхідності громадяни можуть отримувати інформацію про вільні робочі місця не лише в селищі та районі. І в той час, коли тривають дискусії навколо служби зайнятості, ми послідовно крок за кроком намагаємось усувати недоліки в роботі, щоб бути сучасними, ефективними і потрібними для Вас. Тому, що кожний громадянин має право відчути задоволення від улюбленої роботи та отримати гідну заробітну плату для всіх життєвих потреб сьогодення.
Олександрівський районний
центр зайнятості
|