КПВВ - години очікування і суворий контроль
Ось уже більше двох років, як Донецька область перерізана лінією зіткнення. Це не державний кордон в звичайному розумінні, але й перетнути її не так-то просто. Для переміщення громадян на непідконтрольні території і в зворотному напрямку встановлені контрольні пункти в'їзду-виїзду (КПВВ), на яких пропускні заходи здійснюють співробітники Держприкордонслужби та Державної фіскальної служби за участі СБУ, ЗСУ та Нацполіціі.
Команда Антикризового медіа-центру відвідала КПВВ «Зайцеве» і «Мар'їнка», щоб ознайомитися з їх роботою і побачити, з якими проблемами стикаються люди при перетині лінії розмежування.
Кілометрові черги
Найголовніша і найболючіша проблема - це кілометрові черги з автомобілів і сотні пішоходів, які очікують паспортного контролю.
Мешканець Донецька Нізам після окупації міста перевіз свою сім'ю в Дніпро, але сам іноді приїздить, щоб перевірити квартиру. Тому, кожного разу йому доводитьсяочікувати у великих чергах на КПВВ «Мар'їнка». «Щоб проїхати на авто, треба п'ять-шість годин стояти в черзі, - розповів він. - Тому я іноді залишаю машину і проходжу пішохідної чергою, так швидше. Але все одно доводиться довго чекати, поки перевірять документи - взимку на морозі, влітку на спеці. Я розумію, що прикордонники мають ретельно перевіряти всі документи і оглядати кожну машину, але людей дуже багато, тому процес перетину КПВВ так затягується».
Пасажирів з маленькими дітьми обурює принцип визначення статусу пільговиків. «У пільгову чергу дозволяють ставати з дітьми до року. А у мене дитині рік і три місяці, чим він відрізняється від однорічного? Хіба йому не треба памперсизмінювати, годувати, спати укладати? - Задає питання мама Дарина з дитиною на руках. - Просто неможливо по 4-5 годин стояти в черзі з малюком, це мука і для нього, і для батьків. Нехай хоча б пропускали по пільговій черзі з дітьми до трьох років».
«Перетинати КПВВ по пільговій черзі можуть сім'ї з дітьми до року, інваліди з підтверджуючими документами, літні люди і вагітні жінки з п'ятого місяця вагітності», - уточнює начальник відділу прикордонної служби «Мар'їнка» Олександр Павлик.
Перевірка документів і багажу
Часто затримки з перетином КПВВ виникають через те, що людину не можуть знайти в базі електронних перепусток. «У мене давно вже була оформлена електронна перепустка, з тих пір я перетинав КПВВ не менше 40 разів. І кожен раз при перевірці документів мене не знаходять в базі даних, - розповів Дмитро Черній. - Мене відправляють в координаційний центр для уточнення, і там, хоч і не з першого разу, але знаходять. Весь цей час інші члени сім'ї сидять в автомобілі і чекають на мене протягом півтора-двох годин. Такі затримки після багатогодинного стояння в черзі обурюють найбільше. Це означає, що протягом двох років ніхто не займався програмним забезпеченням. Невже не можна навести порядок в базі електронних перепусток, щоб не виникало такого постійного непорозуміння? Адже це не поодинокий випадок, приблизно десять відсотків людей потрапляють в таку ж ситуацію».
Також, люди скаржаться на те, що організовано мало робочих місць по перевірці документів, що затримує чергу. «У них стоїть три комп'ютери, а працює всього один, інші співробітники відсутні. А буває, що програма «зависає», і тоді взагалі перевірка припиняється на годину, а то й на дві години», - кажуть люди, які стоять у черзі.
Додатковий час займає огляд транспорту і багажу. Щоб прискорити процес перевірки, прикордонники працюють одночасно зі співробітниками фіскальної служби. Прикордонники оглядають автомобіль і його конструкції на предмет заборонених предметів: наркотиків, зброї та вибухівки, до цієї роботи залучається службова собака. Податківці виявляють контрабанду: перевіряють, чи не перевищує вантаж, що перевозиться дозволених меж. Так, дозволено провозити продуктів харчування вартістю не більше ніж на 5 тис. грн., а промтоварів - не більше ніж на 10 тис. грн. Загальна вага багажу не повинна перевищувати 50 кг на людину.
Відмітка про перевірку автомобіля і пасажирів ставиться в спеціальному талоні, з яким автомобіль прямує до контрольного поста (так званого нульового блокпоста). Там водій здає талон прикордонникам і проїжджає на непідконтрольну територію.
На «Мар'їнці» контрольний пост знаходиться в 1,5 км від КПВВ, а на «Зайцеве» відстань становить 17 км. «Проблема в тому, що на цьому проміжку дороги розташовано кілька населених пунктів, - зазначив помічник начальника Краматорського прикордонного загону, начальник прес-служби Олександр Шапошник. - Формально громадяни мешкають на підконтрольній Україні території, але для того, щоб проїхати до найближчого міста, наприклад, в Бахмут, вони повинні пройти перевірку на КПВВ. Їх пропускають поза чергою, що теж викликає невдоволення інших людей ».
Якщо громадяни користуються громадським транспортом, вони на автобусах доїжджають до КПВВ, висаджуються і в пішому порядку проходять контроль, що включає перевірку документів, електронних перепусток і багажу. Потім вони пересідають в інші автобуси, які підвозять їх до нульового контрольного посту. Там люди знову виходять з автобусів і пішки перетинають лінію розмежування. Такий же порядок і при перетині КПВВ в зворотному напрямку. На непідконтрольній території їх теж перевіряють, але вже підрозділи так званої «ДНР». До речі, багато, з ким ми спілкувалися, говорили про те, що ця перевірка часом займає більше часу, ніж на українській стороні.
Перевірка документів, транспорту і багажу здійснюється безкоштовно, про що свідчать оголошення, розміщені на павільйонах паспортного контролю. «У нас проводиться операція «Чисті руки», ініціатором якої є Державна прикордонна служба, - зазначив Олександр Павлик. - Робота прикордонників знаходиться під особливим контролем. Крім того, ми просимо всіх громадян не провокувати співробітників на отримання неправомірної вигоди, так як всі операції у нас проводяться безкоштовно. Тих людей, які пропонують хабарі за провезення багажу з перевищенням встановлених норм, або ж за проїзд без електронноїперепустки, а також довіреності на автомобіль, ми передаємо співробітникам Національної поліції».
Безпека і зручності
У зв'язку з тим, що на КПВВ накопичується велика кількість людей, а при цьому пункти перетину знаходяться поблизу зони активних бойових дій, тут постійно вживаються заходи задля забезпечення безпеки. На узбіччях встановлені бетонні стіни, які можуть захистити від куль і осколків, а також побудовані бліндажі та окопи для укриття людей і персоналу в разі серйозного обстрілу.
За інформацією Олександра Павлика, провокаційні обстріли найчастіше бувають вночі, але і вдень теж трапляються. Противник застосовує стрілецьку зброю, гранатомети, міномети, а також озброєння, заборонене на міжнародному рівні. «Нещодавно був випадок лазерного удару, в результаті якого три українських військовослужбовців отримали пошкодження сітківки ока. Зараз вони знаходяться на лікуванні в госпіталі», - додав Олександр Павлик.
Узбіччя доріг, прилеглих до КПВВ, поля і лісосмуги теж небезпечні, тому скрізь встановлені таблички, що попереджають про замінування.
За два роки роботи, КПВВ поступово облаштовуються. Покращувати інфраструктуру допомагають громадські та міжнародні організації. Побудовані навіси, що захищають від сонця і дощу, стоять лавочки і баки з питною водою. Влітку людям роздають паперові головні убори, взимку поять гарячим чаєм і кавою. Встановлені намети ДСНС і медслужби, де можна відпочити і отримати необхідну медичну допомогу.
А ось туалетів на території КПВВ немає, кабінки встановлені за його межами уздовж дороги, там де зазвичай стоїть автомобільна черга. «Туалети треба обслуговувати, очищати, але КПВВ - це режимна зона, на якій не повинні перебувати сторонні служби» - пояснив Олександр Павлик.
Такий мінімальний набір зручностей одних влаштовує, а інших обурює: місць під навісами мало і якщо накопичується велика черга на перевірку, то доводиться стояти під палючим сонцем. Відсутність туалетів на КПВВ створює особливу проблему для тих, хто приїздить автобусом. Їх висаджують на території пункту, звідки до найближчої кабінки йти далеко. Також на КПВВ Зайцеве майданчик для очікування пішої черги не заасфальтований, а вкритий великимщебнем. Пройти по ньому навіть здоровій людині проблематично, не кажучи вже про літніх людей і матерів з колясками.
Говорячи про плани з благоустрою КПВВ, керівництво Держприкордонслужби насамперед звертає увагу на безпеку: «Будуть побудовані додаткові бліндажі для укриття на випадок обстрілу. Також, з'явиться більше навісів з лавочками та місць для пиття води».
Щоб зменшити черги на КПВВ, необхідно збільшити кількість робочих місць для виконання контрольних заходів. В даний час пункти пропуску працюють з перевищенням передбаченої можливості. Особливе навантаження відчуває КПВВ «Зайцеве». «Цей пункт в'їзду-виїзду змушені перетинати мешканці Луганської області, оскільки там відсутнійпункт пропуску для транспорту, а пішохідний КПВВ «Станиця Луганська»часто зупиняє свою роботу через обстріли, - пояснив Олександр Шапошник. - Відкриття повноцінно працюючих КПВВ в Луганській області зменшить черги на «Зайцеве». Держприкордонслужба працює над цим питанням».
|