Громадські роботи: кримінальне та адміністративне покарання
Громадські роботи одив із «наймолодших» видів кримінального та адміністративного покарання в вітчизняній юридичній практиці та законодавстві. Відмінностей та схожості в порядку призначення та виконання громадських робіт і адміністративного, і кримінального досить багато, а тому кожен з них спробуємо розглянути та розповісти про нього окремо. Громадські роботи, як кримінальне покарання. Регламентований даний вид покарання статтею 51 КК України. Відповідно до цієї статті, громадські роботи полягають у виконанні засудженим у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування.
Як правило, це об’єкти чи підприємства комунального господарства міст та об’єкти, котрі підпорядковуються сільським (селищних) радам, проте можуть траплятися випадки і приналежності даних об’єктів до інших сфер діяльності чи підвідомчості. Громадські роботи встановлюються на строк від 60 до 240 годин і відбуваються не більш як 4 години на день (для неповнолітніх у віці від 16 до 18 років — від 30 до 120 годин). Перейдемо до громадських робіт, як виду адміністративного покарання. Порядок застосування громадських робіт в адміністративному порядку передбачений статтею 30-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення і полягає у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування. Даний вид адміністративного покарання призначається районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від 20 до 60 годин і відбуваються не більш як чотири години на день (для неповнолітніх у віці від 16 до 18 років — не більше двох годин на день). Даний вид адміністративного покарання може бути призначений судом як безпосередньо за правопорушення, так і в порядку заміни штрафу, у зв’язку з неспроможністю його сплатити. Відповідно до частини 3 статті 30-1 КУАП, громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам, старше 55 років та чоловікам, старше 60 років. Відмінність виконання та відбування адміністративного покарання від кримінального досить суттєва, хоча, в деяких випадках, і схожа. Схожість полягає в характері покарання та видах робіт і об’єктів, а також у порядку виклику до інспекції та постановки на облік. Відмінність включає в себе відповідальність за ухилення від відбування покарання та в обов’язках адміністративно покараного та інспектора КВІ, а також у відсутності реєстрації. В цій статті ми спробували довести до читача основні моменти виконання адміністративного та кримінального покарання у вигляді громадських робіт.
Заступник начальника Добропільського МВ КВІ УДПтСУ в Донецькій області капітан внутрішньої служби Пономаренко І.М.
|